Returpolicy


Garanti

1. Säljaren säkerställer att varorna levereras utan fysiska eller juridiska defekter. Säljaren är ansvarig gentemot kunden om varorna har ett fysiskt eller juridiskt defekt (garanti).

2. Om varorna är defekta kan kunden:

a) lämna en begäran för prisavdrag eller frånträde från försäljningsavtalet, såvida inte säljaren omedelbart och utan att göra kunden alltför besvärad byter ut de defekta varorna mot defektfria varorna eller tar bort defekten. Denna begränsning gäller inte om varorna redan har byts ut eller reparerats av säljaren eller om säljaren inte har fullgjort sin skyldighet att byta ut eller reparera varorna. Kunden kan istället för det av säljaren föreslagna åtgärden av defekten, kräva att varorna byts ut mot defektfria, eller istället för att ersätta varorna, kräva att defekten åtgärdas, såvida det inte är omöjligt eller kräver alltför höga kostnader jämfört med den metod som säljaren föreslagit. Vid bedömningen av för höga kostnader tas hänsyn till värde av de defektfria varorna, typen och betydelsen av det konstaterade felet samt de besvär som kunden skulle utsättas för om en annan metod skulle tillämpas.  

b) kräva ersättning av defekta varor med felfria varor eller åtgärden av defekten. Säljaren är skyldig att ersätta de defekta varorna med defektfria varor eller åtgärda defekten inom skälig tid utan att det orsakar för stor besvär för kunden. Säljaren kan vägra att tillgodose kundens begäran att uppfylla kraven i försäljningsavtalet på det sätt som kunden väljer om det är omöjligt eller om det skulle kosta för mycket jämfört med en annan metod. Kostnaderna för reparation eller byte ska bäras av säljaren.

3. Kunden som utövar rättigheterna enligt garantin är skyldig att leverera den defekta varan till Säljarens adress. När det gäller en Kund som är en Konsument täcks kostnaden för leverans av Säljaren.

4. Säljaren är ansvarig enligt garantin om ett fysiskt fel upptäcks inom två år från leveransen av varorna till kunden. Ett krav på åtgärden av defekten eller ersättning av varan med en defektfri förfaller efter ett år, men denna period får inte löpa ut före den tidpunkt som anges i första meningen. Inom denna period kan kunden frånträda försäljningsavtalet eller lämna begäran om prisavdrag på grund av varans defekt. Om kunden har begärt att varorna skall bytas ut mot felfria eller att felet skall åtgärdas, börjar tidsfristen för att frånträda försäljningsavtalet eller lämna ett uttalande om prisavdrag löpa ut när tidsfristen för att byta ut varorna eller åtgärda felet har löpt ut utan resultat.

Reklamation

1. Eventuella reklamationer relaterade till varorna eller genomförandet av försäljningsavtalet kan lämnas av kunden skriftligen till säljarens adress.

2. Säljaren kommer inom 14 dagar från datumet för reklamation att svara på en reklamation av varorna eller en reklamation relaterat till genomförandet av försäljningsavtalet som rapporterats av kunden.

3. Kunden kan lämna en reklamation till säljaren i samband med användningen av gratistjänster som tillhandahålls elektroniskt av säljaren. En reklamation kan lämnas elektroniskt och skickas till kontakt@ultrasfactory.se. I reklamationen ska kunden beskriva problemet. Säljaren ska omedelbart, men senast inom 14 dagar, behandla reklamationen och ge kunden ett svar.

Frånträde från försäljningsavtalet

1. En Kund som är en konsument som har ingått ett försäljningsavtal kan inom 30 dagar frånträda avtalet utan att ange någon anledning.

2. Tidsfristen för att frånträda försäljningsavtalet börjar löpa från det att köparen tar emot varorna. Kunden kan frånträda försäljningsavtalet genom att lämna ett uttalande till säljaren. Uttalandet kan göras via ett formulär ”ångerblankett” som säljaren har publicerat på webbplatsen. Det räcker med att skicka ett uttalande innan tidsfristen har löpt ut.

3. I händelse av frånträde från försäljningsavtalet anses avtalet vara ogiltigt.

4. Om kunden lämnat frånträde från försäljningsavtalet innan säljaren accepterat hans erbjudande, slutar erbjudandet att vara bindande.

5. Säljaren är skyldig att omedelbart, senast inom 14 dagar från dagen för mottagandet av kundens frånträde från försäljningsavtalet, återbetala alla betalningar som gjorts av kunden inklusive kostnaden för leverans av varorna till kunden. Säljaren kan hålla inne återbetalningen tills varorna mottagits tillbaka eller tills kunden uppvisar bevis på att varorna har skickats tillbaka, beroende på vilken händelse som inträffar först.
6. Om kunden har valt ett annat sätt att returnera varorna än det billigaste vanliga leveranssättet som säljaren erbjuder är säljaren inte skyldig att återbetala kundens extra kostnader.

7. Kunden är skyldig att returnera varorna till säljaren omedelbart, dock senast inom 14 dagar från det datum då han frånträdde försäljningsavtalet. För att hålla tidsfristen räcker det att skicka tillbaka varorna till säljarens adress innan tidsfristen löper ut.

8. I händelse av frånträdande står kunden endast för de direkta returkostnader av varorna.

9. Om varorna på grund av sin karaktär inte kan skickas tillbaka med vanlig post, informerar säljaren kunden om kostnaden för att returnera varorna på butikens webbplats.

10. Kunden ansvarar för minskningen av varornas värde till följd av att de används på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

11. Säljaren ska återbetala betalningen med samma betalningsmetod som kunden använt, om inte kunden tydligt har samtyckt till en annan återbetalningsmetod som inte medför några kostnader för kunden.